Fadhilah Surat Taha Ayat 1-5 Untuk Melembutkan Hati Yang Keras

Surat Taha ialah  surat  yang ke 20 dalam al-Qur’an. Ia berada pada juz  16. Surat  Taha ini mempunyai khasiat yang baik sekali untuk melembutkan  hati yang keras terutama sekali untuk dibacakan kepada anggota keluarga yang keras hati, malas dan sulit untuk beribadah kepada Allah SWT, contohnya sholat. Dengan 5 ayat dari surat Taha ini insyaAllah akan berubah wataknya.
Ayat-ayat ini juga sanggup  diamalkan sebagai ayat pelindung  diri. Ayat 1 sampai 5 yang dibaca oleh Sayyidina Umar Al-Khattab r.a yang dikala  itu ia belum  memeluk Agama Islam. Hatinya  tersentuh oleh kandungan ayat-ayat ini dan ia terus memeluk agama Islam pada hari itu juga dihadapan Nabi Muhammad SAW.

Kita tahu bahwa Umar bin Khattab ialah seorang tokoh Quraisy yang disegani dikala itu. Beliau sangat keras menentang Nabi dikala masih kafir.Tapi ia  bertambah berani setelah beriman. Sifat berani dan bernafsu ini membuat iblis atau syaitan pun tidak berani melintas dihadapan ia dan lari lintang pukang kalau berjumpa  dengan Sayyidina Umar.

Ketika Nabi Muhammad s.a.w. mulai berbagi Islam secara terang-terangan, Sayyidina Umar mempertahankan aliran tradisi masyarakat Quraisy. Sayyidina Umar ialah salah satu yang paling besar lengan berkuasa menentang Islam pada masa itu.

Menurut hebat sejarah Islam, semasa Sayyidina Umar dalam perjalanan untuk membunuh Rasulullah s.a.w., ia bertembung dengan seseorang yang menyampaikan bahwa ia haruslah membunuh adik perempuannya dahulu sebelum membunuh Nabi alasannya ialah adiknya juga telah memeluk Islam.

Sayyidina Umar pergi ke rumah adiknya dan mendapati adiknya sedang membaca Al-Quran. Dalam keadaan yang murka dan kecewa ia memukul adiknya. Apabila melihat adiknya berdarah, ia meminta maaf dan sebagai jawaban ia akan membaca sedikit ayat Al Alquran kepada adiknya. Beliau merasa terharu dikala membaca dan mendengar ayat-ayat Al Alquran yang begitu indah sehinggakan ia memeluk Islam pada hari itu juga. Itulah kelebihan Surah Taha yang dibaca oleh beliau.

Setelah kejadian tersebut, ia berjanji akan melindungi Islam sampai tetes  darah terakhir. Dia menjadi khalifah kedua Islam pada 23 Agustus (633-644) bertepatan  22 Jamadilakhir tahun 13 Hijrah dan merupakan salah satu khalifah di dalam Khulafa al-Rasyidin.

Sebuah hadis dari Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah menyatakan bahwa Rasulullah SAW berkata:

"Ketika Umar memeluk Islam, Jibril pun tiba dan berkata: "Ya Muhammad, bahwasanya seluruh makhluk langit bergembira dengan islamnya Umar"

Setelah memeluk Islam, Rasulullah SAW telah menggelarinya sebagai Al-Faruq kerana sanggup membedakan  antara perkara yang benar dan bathil. Ketika ditanya oleh para sahabat bagaimana dia menerima gelar tersebut, Sayyidina Umar menjawab : "Pada suatu hari, Aku bertanya kepada Rasulullah SAW : "Ya Rasulullah SAW, adakah kita dalam kebenaran ?"

Jawab Rasulullah SAW: "Benar"

Aku berkata lagi: "Kenapakah kita beribadah secara sembunyi ?"

Kemudian kami masuk ke Masjidil Haram membuat dua shaf, satu saya dan satu lagi Sayyidina Hamzah (berjamaah). Maka semua orang kafir Quraisy melihat ke arah kami berdua dengan perasaan yang sangat murka yang tidak pernah mereka terjadi sebelum ini, kemudian Rasulullah SAW menggelari  aku Al-Faruq!

Dengan islamnya Umar, maka umat Islam yang sebelum itu sentiasa ketakutan menjadi kuat. Mereka telah berani sholat secara terang-terangan di BaitulLah khususnya setelah kejadian di atas. Di samping itu juga, orang Quraisy juga tidak berani menganggu orang Islam yang sedang beribadah alasannya ialah takut kepada Umar.

Bagaimana memakai ayat ini sebagai doa melembutkan hatiyang keras?


Taha ini mempunyai khasiat yang baik sekali untuk melembutkan  Fadhilah Surat Taha Ayat 1-5 Untuk Melembutkan Hati Yang Keras


Taa' Haa. (1)
Ma anzalna AAalayka alqur-analitashqa (2)
Illa tathkiratan liman yakhsha (3)
Tanzeelan mimman khalaqa al-arda wassamawatialAAula (4)
Arrahmanu AAalaalAAarshi istawa (5)


Artinya:

Taa. Haa.
Kami tidak menurunkan A-Quran kepadamu (wahai Muhammad) agar engkau menanggung kesusahan.
Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut yang melanggar perintah Allah.
Al-Quran diturunkan dari dewa yang membuat bumi dan langit yang tinggi.
Dialah Allah Ar-Rahmaan,yang bersemayam diatas 'Arasy
.
Bacaan Untuk Anak atau Suami/Istri  Yang  Tidak Mau hSolat


Baca doa ini 3 x dan dihembuskan dikala anak atau suami/istri anda sedang tidur pada hidungnya semasa ia sedang menarik nafas masuk. Lakukan sekurang-kurangnya 7 malam dikala mereka sedang tidur nyenyak. Semoga bermanfaat 

0 Response to "Fadhilah Surat Taha Ayat 1-5 Untuk Melembutkan Hati Yang Keras"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel